Każdy z przyszłych kierowców musi przejść mniej więcej tę samą drogę. Mniej więcej, bowiem sposobów na odbycie kursu nauki jazdy są tak naprawdę dwa, jednak egzamin dla wszystkich jest taki sam. Wszyscy zdają te same testy na prawo jazdy i mają do zaliczenia te same zadania egzaminacyjne w ramach egzaminu praktycznego. Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy?
Zakładamy, że testy na prawo jazdy masz zdane, więc skupimy się tylko na części praktycznej egzaminu na prawo jazdy.
Egzaminator musi sprawdzić Twoją tożsamość
Na egzamin musisz zabrać ze sobą dokument tożsamości, ponieważ egzaminator musi sprawdzić Twoją tożsamość. Niestety, dokumentem tym nie jest np. legitymacja szkolna. Zgodnie z przepisami dokumentem tożsamości dla WORD jest:
- Dowód osobisty, albo
- Karta pobytu, albo
- Prawo jazdy (jeśli ubiegasz się o rozszerzenie uprawnień)
Zabierz okulary
W trakcie badania lekarskiego lekarz orzecznik może nakazać prowadzenie pojazdu w okularach lub soczewkach. Stosowny kod tzw ograniczenia zawarty jest w dokumencie przez niego wystawionym, zaś egzaminator będzie egzekwował lekarskie zalecenia. Jeśli więc lekarz nakazał Ci jazdę w okularach, a na egzaminie stawiasz się bez nich – egzaminator nie dopuści Cię do egzaminu.
Zadbaj o odpowiedni strój
Egzamin na prawo jazdy to nie klasówka, a egzamin państwowy jak np. matura. Należy ubrać się z szacunkiem do egzaminatora, który jest urzędnikiem państwowym. Wprawdzie z powodzeniem możesz podarować sobie garnitur i białą koszulę, jednak stawienie się w dresach i porwanych dżinsach z pewnością nie będzie w dobrym guście. Żaden z egzaminatorów nie przychodzi do pracy „na luźno” także poprzez szacunek do osób zdających.
Na egzaminie masz czuć się swobodnie i wygodnie. Warto więc wybrać odpowiednie buty, nic nie stoi na przeszkodzie abyś przed wejściem na plac buty zmienił na wygodne, odpowiednie do jazdy lub takie w których odbywały się Twoje zajęcia praktyczne.
Tak – możesz jechać w okularach i żuć gumę (oby nie ostentacyjnie).
Wsiadasz do samochodu. Na tym etapie egzaminu na prawo jazdy odbywa się ustalenie Twojej tożsamości i dodatkowo tożsamości i uprawnień instruktorskich, jeśli w egzaminie uczestniczy Twój instruktor. Egzaminator informuje Cię o czynnościach, które masz wykonać w ramach zadania pierwszego, poda datę i godzinę rozpoczęcia egzaminu, odczyta numer rejestracyjny pojazdu egzaminacyjnego oraz Twoje i własne dane. Twój czas egzaminacyjny jeszcze nie jest liczony.
„Przystępujemy do wykonania zadania”
Wykonujesz zadanie pierwsze.
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
Zgodnie z tzw instrukcją egzaminacyjną zadanie to polega na:
1) sprawdzeniu stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo przez system teleinformatyczny ośrodka egzaminowania elementy z następujących:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP”,
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych,
– jeżeli występuje,
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 min.
Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.
W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest następująco: 1 element z pomiędzy elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element z pomiędzy elementów pkreślonych w lit. f-m.
2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte, włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym,
– w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu
i lewy obszar przestrzeni za pojazdem
– w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu
i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną
szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
– zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości
głowy,
– jeżeli występuje,
W skrócie – pokazujesz jeden element spośród wymienionych wyżej świateł zewnętrznych i jeden element „pod maską”
To jedyny punkt egzaminu, gdy Twój czas jest liczony. Na wykonanie tego zadania masz nie więcej niż 5 minut.
Przygotowanie do jazdy i jazda pasem ruchu
Po zaliczeniu pierwszej części egzaminu egzaminator poprosi Cię o przygotowanie się do jazdy, a następnie jazdę pasem ruchu do przodu i do tyłu.
- Ustawiamy fotel kierowcy:
- zajmujemy miejsce za kierownicą
- przesuwamy fotel do przodu lub do tyłu, tak, aby lewa noga po wciśnięciu pedału sprzęgła do podłogi była lekko zgięta w kolanie
- regulujemy nachylenie oparcia pleców, tak, aby nadgarstek prawej ręki wyprostowanej w łokciu położony w najwyższym punkcie kierownicy, mógł zginać się na kole kierownicy, a plecy przylegały do oparcia fotela
- regulujemy wysokość zagłówka, tak, aby górna krawędź zagłówka była na wysokości czubka głowy
- Zapinamy pasy bezpieczeństwa (pas nie może być poskręcany, powinien być napięty, przebiegać blisko szyi, ale jej nie dotykać).
- Ustawiamy lusterka:
- prawą ręką ustawiamy lusterko wewnętrzne umieszczone u góry, na środku przedniej szyby, tak, aby widzieć w nim całą tylną szybę
- DOPIERO TERAZ włączamy zapłon (samochód powinien być na „luzie”, czyli dźwignia zmiany biegów w pozycji neutralnej – nie jest włączony żaden bieg) za pomocą przycisków na drzwiach kierowcy ustawiamy lusterka zewnętrzne:
- prawe lusterko – tak żeby w lewym dolnym rogu lusterka widzieć maksymalnie przód klamki drzwi przednich.
- lewe lusterko – tak żeby w prawym dolnym rogu lusterka widzieć maksymalnie przód klamki drzwi przednich.
- Włączamy silnik.
- Włączamy odpowiednie światła (mogą być światła do jazdy dziennej jeśli warunki na to pozwalają)
- Upewniamy się o możliwości jazdy:
- sprawdzamy, czy nie palą się czerwone ikonki na desce rozdzielczej (m.in. niedomknięte drzwi samochodu, niezapięte pasy, zaciągnięty hamulec awaryjny zwany ręcznym, niski poziom płynów hamulcowego i chłodzącego oraz oleju silnikowego)
- wykluczamy prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym
- oceniamy sytuację wokół pojazdu.
- 6. Płynnie ruszamy (opuszczamy dźwignię hamulca awaryjnego jeśli był zaciągnięty, łagodnie puszczamy sprzęgło, powoli wciskamy pedał gazu).
Górka
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu, to ostatni element egzaminu na prawo jazdy odbywający się na placu manewrowym ośrodka ruchu drogowego. Zadanie będzie polegać na:
1) upewnieniu się o możliwości jazdy,
a) wykluczeniu prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocenenie sytuacji wokół pojazdu,
c) płynnym ruszeniu – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
Miasto
Przed wyruszeniem egzaminator zaznajomi Cię ze sposobami wydawania komend do zmiany kierunku jazdy i określi inne szczegółowe zasady egzaminacyjne. Tej „mowy” warto posłuchać i stosować się do niej. Ten z pozoru mało istotny element egzaminu bywa często ignorowany, a to niestety wpływa negatywnie na jego przebieg.
Jazda egzaminacyjna w ruchu miejskim polega przede wszystkim na… poprawnej jeździe, a nie na wykonywaniu zadań egzaminacyjnych. Zgodnie z rozporządzeniem regulującym przebieg egzaminu:
§ 23. 1. Część praktyczna egzaminu państwowego polega na: (…) wykonaniu, zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem, w ruchu drogowym zadań
egzaminacyjnych
Jak więc widzisz egzaminatora nie interesuje jedynie CZY zadania egzaminacyjne zostały poprawnie wykonane, ale przede wszystkim JAK je wykonujesz.
§ 27. Podczas części praktycznej egzaminu państwowego:
Egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
a) sposób wykonywania manewrów na drodze,
b) zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego,
c) umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze,
d) skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia,
e) sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.
Jak widzisz w egzaminatora znowu interesuje jak jedziesz, a nie czy potrafisz wykonać poszczególne zadania egzaminacyjne.
Trudno uznać technikę kierowania za poprawną, a umiejętność posługiwania się elementami sterowania pojazdem za prawidłowe w sytuacji gdy silnik samochodu gaśnie notorycznie, a samochód panuje nad Tobą a nie Ty nad samochodem. Ale spokojnie – samo zgaśnięcie silnika, nawet kilkukrotne błędem egzaminacyjnym być nie musi. Egzaminator widząc Twoje (niebezpieczne) zachowanie na drodze może po prostu nie dopuścić Cię do samodzielnej jazdy w ruchu drogowym. To on przecież ostatecznie decyduje, o tym, czy jeździć możesz czy też nie.
Zadania egzaminacyjne
Prawdę mówiąc, to one są głównie po to, aby każdy ze zdających miał takie same szanse na egzaminie. Każdy przyszły kierowca ma do wykonania te same zadania egzaminacyjne a jednocześnie każdy wykonuje je inaczej.
Pamiętaj jednak, że Twój egzamin tak naprawdę dzieje się pomiędzy tymi zadaniami, a punkty w głowie egzaminatora zbierasz już od pierwszych chwil egzaminu.
Podczas egzaminu na kat. B masz więc do wykonania następujące zadania egzaminacyjne:
Poz. |
Zadania egzaminacyjne |
1 |
Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego |
2 |
Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości |
3 |
Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości |
4 |
Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu |
5 |
Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe) |
6 |
Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych |
7 |
Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną |
8 |
Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy |
9 |
Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)* |
10 |
Przejazd przez przejścia dla pieszych |
11 |
Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B i B1): |
12 |
Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 i B): |
13 |
Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe* |
14 |
Przejazd przez tunel* |
15 |
Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego |
16 |
Wykonanie manewru wyprzedzania |
17 |
Wykonanie manewru omijania |
… |
… |
19 |
Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu |
20 |
Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo |
21 |
Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu |
22 |
Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu |
23 |
Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych – obowiązkowo w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A, w przypadku pozostałych kategorii nieobowiązkowe: |
… |
… |
*) Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy lub skrzyżowanie dwupoziomowe położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania.
**) Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.
Co mówi do Ciebie egzaminator?
Właściwie to niewiele, więcej niż to, co jest Ci potrzebne do zrealizowania programu egzaminu. Egzaminator w sposób jasny, będzie wydawał komendy i polecenia. Jeśli czegoś nie rozumiesz – zwyczajnie dopytaj się.
Podczas egzaminu praktycznego zmiana kierunku jazdy odbywać się będzie wielokrotnie – czy w celu wykonania zadania egzaminacyjnego „Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo”, czy pośrednio podczas wykonywania innych manewrów drogowych, przy których zmiana kierunku jazdy jest niezbędna (przejazdy przez skrzyżowania). Egzaminatorzy posługują się trzema rodzajami komend do zmiany kierunku jazdy:
- Na skrzyżowaniu (na najbliższym skrzyżowaniu…) proszę skręcić w lewo. Z pozoru prosta komenda może spowodować odrobinkę zamieszania w warunkach stresu egzaminacyjnego. Skręcenie na stację paliw, do sklepu czy innego obiektu przydrożnego będzie błędem egzaminacyjnym, bowiem uliczka prowadząca tam w świetle przepisów kodeksu drogowego skrzyżowaniem nie jest. Skrzyżowania zazwyczaj poprzedzają znaki ustalające pierwszeństwo przejazdu, jeśli więc mijasz któryś z nich, możesz być pewien, że zbliżasz się do „najbliższego” skrzyżowania.
- Na najbliższym skrzyżowaniu pojedziemy w kierunku… I tu pada nazwa miejscowości czy osiedla. Słysząc taką komendę stosujemy się wskazaniami znaków informacyjnych.
- Brak komendy. Zdarza się, że egzaminator podczas zbliżania się do skrzyżowanie nie wyda żadnej komendy. To żadna pułapka egzaminacyjna – kierować się wówczas należy znakami zakazu i/lub nakazu określającymi kierunek jazdy przez skrzyżowanie. Pamiętaj, że zignorowanie znaku zakaz wjazdu czy nakaz jazdy w określonym kierunku może być przyczyną przerwania egzaminu na prawo jazdy.
Oczywiście istnieje kilka „modyfikacji” powyższych komend, zasada tych trzech wymienionych pozostaje jednak ta sama. Zdarza się, że egzaminatorzy ułatwiając wam zadanie wydają komendę „w najbliższym możliwym miejscu”, „na najbliższym skrzyżowaniu gdzie będzie możliwość skręcamy…”, wówczas wiadomo, że to najbliższe skrzyżowanie nie będzie możliwe do wykonania manewru. Egzaminatorzy mogą też wydać podwójną komendę do zmiany kierunku jazdy Taka komenda określa kierunek jazdy na dwóch kolejnych skrzyżowaniach. Taka komenda pozwoli Ci zająć odpowiedni pas ruchu do jazdy na drugim skrzyżowaniu i to już zaraz po opuszczeniu pierwszego.
Egzaminator nie może wprowadzić w błąd
Nie ma takiej możliwości, bowiem zgodnie z przepisami:
egzaminator przekazuje osobie egzaminowanej polecenia dotyczące kierunku jazdy lub wykonania określonego zadania egzaminacyjnego; polecenia te nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi na drodze zasadami ruchu drogowego lub stwarzać możliwości zagrożenia jego bezpieczeństwa
Wszystko więc zależy od tego czy i jak zrozumiesz jego komendę.
Fakt – egzaminator może poprosić cię o skręcenie na najbliższym skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną, lub zawrócić na najbliższym skrzyżowaniu, gdzie będzie to możliwe, wówczas to ty określasz możliwość wykonania manewru. Egzaminator może też nic nie mówić – wówczas także od Ciebie zależy wybór kierunku jazdy na najbliższym skrzyżowaniu – zgodnie ze znakami zakazu i nakazu.
Jak długo trwa egzamin praktyczny?
Część praktyczna egzaminu na prawo jazdy w ruchu miejskim trwa minimum 40 minut. Jeśli jednak wszystkie zadania egzaminacyjne zostały wykonane a wynik egzaminu jest pozytywny, egzaminator może skrócić jego czas do 25 minut.
Ile błędów możesz popełnić
Dokładnie tyle ile jest zadań egzaminacyjnych – i egzamin zdać. Przy czym ważne jest, aby błąd przy tym samym zadaniu egzaminacyjnym nie powtórzył się. Każde z zadań egzaminacyjnych możesz wykonać nieprawidłowo, z wyjątkiem parkowania, podczas wykonywania którego przysługuje Ci korekta, którą wykonać możesz raz.
Są niestety błędy, których popełnienie może spowodować przerwanie egzaminu. Wystarczy więc jeden taki błąd, aby egzamin został przerwany z wynikiem negatywnym. To te błędy:
Zachowania osoby egzaminowanej zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego mogące skutkować przerwaniem egzaminu państwowego |
|
1 |
Spowodowanie kolizji drogowej |
2 |
Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym |
3 |
Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim |
4 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu |
5 |
Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd |
6 |
Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia |
7 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania |
8 |
Niezastosowanie się do:8.1 sygnałów świetlnych,8.2 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym,8.3 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego |
9 |
Niezastosowanie się do znaków:9.1 „stop”,9.2 „zakaz wjazdu”,9.3 „zakaz skręcania w lewo”, 9.4 „zakaz skręcania w prawo”, 9.5 „nakaz jazdy…”*, 9.6 wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu, 9.7 „linia podwójna ciągła” |
10 |
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:10.1 na skrzyżowaniu,10.2 pojazdom szynowym,10.3 rowerzystom, 10.4 podczas zmiany pasa ruchu, 10.5 w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze, 10.6 podczas włączania się do ruchu, 10.7 podczas cofania |
11 |
Naruszenie zakazu zawracania |
12 |
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h |
13 |
Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania |
14 |
Naruszenie zakazu wyprzedzania:14.1 na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,14.2 przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,14.3 na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi, 14.4 na skrzyżowaniach, 14.5 na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi, 14.6 na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi |
15 |
Niezastosowanie się do znaku „zakaz wyprzedzania” |
16 |
Wyprzedzanie z niewłaściwej strony |
* Odpowiednio do znaków umieszczonych na trasie egzaminu. |
Popełnienie któregokolwiek z powyższej tabeli skutkuje przerwaniem egzaminu bez możliwości dalszej jazdy, wówczas egzaminator w zależności od sytuacji zaistniałej:
- Może przerwać egzamin na prawo jazdy i wystawić wynik negatywny egzaminu, jeśli zachodzą okoliczności określone w par 28. ust. 1. pkt 2 lit. a, czyli: Osoba egzaminowana uzyskuje negatywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 1 i 3, czyli Egzaminator przerywa egzamin państwowy 1) jeżeli zaistniały przesłanki, o których mowa w art. 52 ust. 2 ustawy, w szczególności określone w tabeli nr 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia (czyli tabela błędów), 3) na wniosek osoby egzaminowanej, albo
- Kontynuuje egzamin informując osobę egzaminowaną o popełnieniu błędu – zgodnie z par. 27 pkt 6. rozporządzenia: Podczas części praktycznej egzaminu państwowego egzaminator niezwłocznie informuje osobę egzaminowaną o nieprawidłowym wykonaniu zadania egzaminacyjnego; w przypadku dwukrotnego nieprawidłowego wykonania tego samego zadania egzaminacyjnego lub przerwania egzaminu państwowego egzaminator informuje osobę egzaminowaną o negatywnym wyniku części praktycznej egzaminu państwowego. Zatem popełnienie błędu z „tabeli błędów” jest tylko błędem.
Zatem jeśli egzaminator uzna, że popełnienie błędu z „tabeli błędów” nie spowodowało zagrożenia w ruchu drogowym, czy nie było rażącym naruszeniem przepisów kodeksu drogowego to nie musi on przerywać egzaminu na prawo jazdy z oceną negatywną, a popełniony błąd zaliczany jest do błędu przy wykonywaniu zadania egzaminacyjnego.
Po egzaminie
Niezależnie jednak od wyniku egzaminu egzaminator ma obowiązek szczegółowego omówienia Twojego egzaminu:
Po zakończeniu części praktycznej egzaminu państwowego egzaminator:
1) szczegółowo omawia z osobą egzaminowaną oraz odpowiednio tłumaczem lub instruktorem obecnym na egzaminie
wynik części praktycznej egzaminu państwowego, a jeżeli wynik jest negatywny – podaje przyczyny jego uzyskania
